Ecler - Evo 4
  • Pieter edit: review in de beginpost geplaatst.

ECLER EVO4 – REVIEW

De Ecler Evo 4 werd medio juni verwacht. Het leek me een mooi doel om er een deel van mijn vakantiegeld aan te spenderen. Echter bleek er rond die tijd nog maar weinig bekend te zijn over deze mixer en zijn levertijd. Normaal had ik bij een uitgave als deze daarom ook graag even eerst willen spelen met het apparaat. Echter heb ik 2 jaar met alle tevredenheid op een Nuo 5 gewerkt, dus qua kwaliteit liep ik zowiezo geen risico. Met die gedachten in het achterhoofd heb ik toen de mixer eigenlijk maar gelijk besteld bij mijn vaste platenzaak (http://www.toffmusic.com).

Op 10 juli ontving ik uiteindelijk het telefoontje dat ik hem kon komen ophalen. Als een idioot ben ik naar Turnhout gereden, en daar stond de doos al klaar!

image

image

Na het uitpakken heb ik direct mijn Nuo 5 los gehaald en de Evo 4 op z’n plek gezet. Het spelen, testen en gebruiken kon beginnen. Lees hieronder mijn bevindingen!

IT’S A BEAUTY!

Wat direct bij het open maken van de doos opvalt is dat het een erg mooie mixer is. Uiteraard is dat ook maar net waar je van houd, maar het ziet er strak en toch speels uit. An sich ook niet geheel vreemd, aangezien het ontwerp ook afkomstig is van Giugiaro Design, welke ook verwantwoordelijk was voor het ontwerp van een aantal enorm populaire auto’s.
    Dankzij het duidelijke ontwerp is de mixer ook erg overzichtelijk. De items zitten op plekken waar je ze verwacht. Er is wat mij betreft dus geen onlogische indeling. Nu kan er natuurlijk niet veel fout gaan, maar het is toch wel prettig dat dingen daar zitten waar ze je niet in de pad zitten wanneer je ze wilt gebruiken in combinatie met een andere functie.
    Naast het grafische vlak, zijn wederom de dikke Ecler rotary knoppen aanwezig, beschikt de mixunit over 2 mooi verlichte displays en zijn de kanalen nu voorzien van een VU meter.

image

SOLID AS A… TANK!

Niet geheel onbelangrijk aan een mixer is de kwaliteit van de mixer zelf. Uiteraard valt dat moeilijk te meten, maar zodra je hem uit de doos pakt voel je gewoon dat je geen bocht in handen hebt. Verder valt nergens speling op te ontdekken en doet de mixer de naam Ecler weer eer aan.
    De faders zijn, net als in de Nuo reeks, van het type “Long Life”. M.a.w. ze kunnen wat hebben!
    Tevens zijn deze vanaf nu aan te passen. Bij de Nuo 5 werd namelijk met regelmaat geklaagd over het feit dat de fader curve niet lineair was. Bij de Evo 4 zul je daar niet meer over klagen aangezien ze aan te passen zijn. Uiteraard geldt dit ook voor de crossfader (die ditmaal ook uit te schakelen is!).
    Echter is er 1 klein puntje van kritiek op de crossfader (althans, als je dat echt belangrijk vind). De crossfader is namelijk ook van het type “Long Life”. Dat betekent dus dat ze ditmaal geen “Eternal” crossfader in de mixer hebben gezet. Dus als je een crossfader abuser bent zul je die nog los bij moeten kopen. Maar de beatmixers (waar deze mixer duidelijk voor bedoeld is) zullen die functie echt niet missen. Sterker nog, dat extra beetje weerstand t.o.v. de “Eternal” is wel prettig (de “Eternal” kon je zowat heen en weer blazen).

IN & OUTS!

Uiteraard bied ook deze mixer wederom een scala aan invoer mogelijkheden. Zie hieronder de input mogelijkheden:
     CH1: Phono / Line / Midi
     CH2: Phono / Line / Midi
     CH3: Phono / Line / Midi
     CH4: Micro / Line / Midi

Hierbij valt Midi uiteraard wel op, aangezien dat niet iets is wat elke mixer biedt. Echter kan ik hier tot op heden nog niets nuttigs over zeggen daar ik de digitale revolutie nog even beschouw als een “ver van mijn bed show”. Echter heb ik wel de intentie er gebruik van te gaan maken. Als dat aan de orde komt werk ik deze review nog wel een keer bij als dat nodig is.

image

Alles wat binnenkomt wordt netjes weergegeven op de daarvoor bestemde VU meters per kanaal. En je hebt daarbij de beschikking van je 3-bands EQ om het nodige af te stemmen. De EQ zoals deze in de Evo 4 zit, is in mijn optiek, nagenoeg dezelfde als die van de Nuo 5. Deze heeft een muziekaal bereik en trekt je muziek niet uit elkaar. En mocht je dat wel willen doen, dan kun je gebruik maken van dat laatste stuk bereik wat de frequenties compleet “killed”.

Als alles eenmaal langs de kanalen is geweest kun je het uitsturen via 2 outputs, welke onafhankelijk te regelen zijn middels de Out1 (XLR + RCA) en Out2 (RCA) rotary’s. Respectievelijk een master en een monitor. En indien je je mixes wilt tapen kun je gebruik maken van de daarvoor bestemde “Rec-out”.
    Tevens is het mogelijk om van de Out1 en de Out2 apart een VU te laten zien. Voor thuis waarschijnlijk niet van toepassing, maar op locatie wellicht een handige optie.

image

Een niet te vergeten output is natuurlijk de hoofdtelefoon uitgang. Deze bied voldoende volume voor de professionele DJ hoofdtelefoon (getest met de Technics RPDH1200 en RPDJ1210) en stelt je in staat om alles over je hoofdtelefoon te doen. Zo kun je uiteraard alle PFL kanalen selecteren en heb je een rotary om te switchen/mixen tussen master en PFL. Daarnaast is het ook mogelijk om je effecten alvast voor te beluisteren zodat je misplaatste effecten kan voorkomen.

HOW MUCH FX CAN YOU HANDLE?

Effecten, effecten en nog eens effecten! Dat is waar ik deze mixer ook zo’n beetje om gekocht heb. De Nuo werd door Reind (http://www.aboutdj.nl) al bij zijn release bestempeld tot de ongekroonde koning der effectenmixers. Uiteraard is die inmiddels onttroond door de Evo 5. Maar de Evo 4 doet niet onder tijdens een goed potje effecten.

image

Met maar liefst 2x 18 effecten aan boord wordt je creativiteit duidelijk niet belemmerd. Je hebt de mogelijkheid om de volgende (BPM gestuurde) effecten te gebruiken:
     High Pass Filter
     Low Pass Filter
     Band Pass Filter
     LFO High Pass Filter
     LFO Low Pass Filter
     LFO Band Pass Filter
     Delay/Echo
     Ping Pong Delay (Delay gecombineerd met Pan)
     Sweep
     Bit Crusher
     Flanger
     Phaser
     Pitch
     Reverb
     Pan
     Trans
     Vocoder
     Loop Sampler

Per effect ben je in staat een aantal parameters te zetten. Dit verschilt echter per effect en kan tijd, balans, feedback, resonantie, filtering en/of frequentie bevatten. Deze zijn allemaal te regelen met de Parameter1 en Parameter2 rotary’s of de Up & Down buttons net onder de display.

image

En uiteindelijk kun je met de daarvoor bestemde faders het signaal wet of dry krijgen.

Maar hetgeen waar ik het meest onder de indruk van was, was de Loop Sampler! Als je het lijstje ziet zoals hierboven, zou je denken dat het om een afgeraffeld extraatje gaat. Dat is dus echt niet het geval. Sterker nog, het is mijn favoriet uit het lijstje!
    Met de Loop Sampler heb je twee opties.
     Loopen: Je selecteert het kanaal waarvan je wilt opnemen, drukt op de rec knop, en 8 beats later heb je een prima loop! Dankzij de BPM counter wordt deze namelijk naadloos gelooped. Zodra de opname stopt gaat hij automatisch loopen. Als je vervolgens je wet/dry fader open zet, vervangt de loop het originele signaal. Als je dit niet wilt kun je hem ook toewijzen aan een ander kanaal. Mocht uiteindelijk de originele track van BPM veranderen, dan zal de loop dit ook doen. Zodra je de track stopt, blijft de loop doorlopen met het laatst getelde aantal BPM.
     Samplen: Indien je maar een kort stukje wilt opnemen houd je de rec knop ingedrukt, totdat het stuk je wou opnemen voorbij is (gedurende de opname dien je dus de knop ingedrukt te houden). Afspelen kan dan over het originele signaal of via een apart kanaal.

Het is zeker een optie die je moet checken! Want mede door de goede BPM counter wordt dit effect enorm bruikbaar!

SETTINGS!

Naast het zijn van een solide mixer met een uitmuntende effectensectie, is de Evo 4 ook een apparaat wat zich een interessante Midi controller mag noemen. De mixer heeft namelijk 29 Midi controls aan boord:
     16 Rotary’s
     4 Drukknoppen
     4 Druk & draai knoppen bovenaan de mixer
     4 Faders
     1 Crossfader

Dit alles is in te stellen door de mixer via USB aan een computer te hangen. De software wordt op een Cd meegeleverd, maar kan ook via de Ecler website (http://www.eclerdjdivision.com) gedownload worden voor zowel Windows als Mac OS X computers. Helaas heb ik dit echter zelf nog niet gebruikt. Om die reden laat ik het Midi stuk dus maar even voor wat het is.

image

Naast dat, beschikt de Evo 4 ook over een intern customizing deel waar diverse settings gemaakt kunnen worden. Hier zul je wellicht 1x doorheen scrollen om wat essenti
  • via Skratchworx kwam dit als wellicht de specs eruit :

"EVO4 VE-EVO4 EVO 4
    8 mono 4 stereo inputs channels, midi connections, a 16 full effects unit and 2 independent loop samplers. ecler's high quality build and sound quality
    T.B.A./T.B.A. "
  • benne benieuwd@
  • Ja, inderdaad, klinkt als iets heel moois als ik de specs mag geloven! :)
  • Ah, de Nuo4 in een nieuw jasje met waarschijnlijk nu op 4 kanalen alles in te stellen op midi ipv kanaal 2 en 3.

Edit: Plus effecten.

Klinkt als een aanval op de Zero4.
  • Yep lijkt mij ook de opvolger en ook de aanval op de Zero als ik het zo lees; zeer interesant dus eigenlijk.
  • Niet naar kijken Dave :NN

:+
  • Nou, als het net zo lang duurt voordat deze op de markt komt als de Evo 5 dan kan Dave er nog heel lang naar kijken hoor :+
  • Daarom, daarom.
  • quote van een Ecler medewerker USA :

Hehehe...well, I cant say too much about it yet, but it will be a 12" mixer with 4 channels, effects and MIDI. Thats all I'm sayin for now ;)

and it should be out in June.
  • EVO 4 unveiled at Musikmesse

ECLER will present the new EVO 4 at next Musikmesse exhibition in Frankfurt, a digital mixer tailored to the professional DJ and club installation.

The EVO 4 offers an attractive combination of multiple effects that can be played simultaneosly and advanced MIDI control addressed to manipulate software like Traktor Scratch or Live.

The trade show will take place from March 12th to 15th and visitors will be able of checking as well the new NOU series.

net via mail van Ecler gekregen :)
  • Houd ons niet langer in spanning ... :+.

Ik houd het voorlopig nog even bij mijn Nuo 4. Ik begin er steeds meer lol in te krijgen nu ik de effecten een beetje door begin te krijgen.
  • Prijs moet tussen de 1000 en 1500 US Dollar liggen.
  • Ecler, the progressive DJ mixer manufacturer from Spain, is set to announce a new EVO mixer next month at MusikMesse according to sources in Europe. The new mixer will not include an internal sound card, and have reduced MIDI implementation, but it will sport 20 high-resolution digital DJ-oriented effects.

The effects on the new EVO is what Ecler is most excited about. The new EVO reportedly has two separate effects processors that will enable a DJ to apply the twenty 24 bit / 96 kHz digital effects to two separate channels — so you can apply a flanger to one source and a filter effect to another. Very cool!

bron : Future Music Magazine :)
  • Opzich wel cool dat er geen soundcard inzit; heb ik dadelijk geen dubbele als ik TS binnen heb :)
  • Zou er toch een scherm inzitten ? :

image
  • Dus Eclers antwoord op de DJM 700/DJM 800 en wordt de EVO 5 dus een niveautje hoger geplaatst. Zal de prijs ook wel rond die koers liggen (ik denk 1250/1400 euro).
  • D@VE! said:
    Opzich wel cool dat er geen soundcard inzit; heb ik dadelijk geen dubbele als ik TS binnen heb :)

Je hebt altijd wel lekker veel plannen he? :+
  • hehe; ik heb nog niks gezegd; ik bedoelde meer : stel dat ;)
  • bedoelen en daadwerkelijk zeggen.. Zit nog wel een verschilletje tussen :+

Maar die EVO 4 gaat volgens mij weer een nieuwe doorbraak in DJ-Midi-Mixers worden :Y
  • Iedereen stelt andere eisen aan gear en door het groeiende assortiment denk ik dat bij iedere DJ een moment komt dat hij zijn eigen gear dusdanig ver boven de standaard verkiest dat hij zijn eigen gear meeneemt.

Als het mijn beroep zou zijn, zou ik het ook doen.. :Y
  • De gewone dj zal het niet meenemen. De meer "artiest dj" om het maar zo te noemen wel. Misschien een leuke discussie in een nieuw draadje? :)
  • Volgens mij bestaat er ergens zo'n draadje
  • Ik zou niet snel aan een andere mixer kunnen wennen als ik een mixer/controller helemaal aan eigen behoefte heb aangepast. Dus ik kan me voorstellen dat je dan je boeltje meeneemt.
  • Maar als je nu gewoon een paar vinyltjes en een cd'tje wil spelen? Netzoals een boel 'oldskool' dj's?

Ik ken zelfs nog iemand die heeft zo'n mixer met van die draaiknoppen :+
  • tuurlijk dan ga je gewoon roeien met de riemen die je op locatie hebt. Dat vormt dan ook geen probleem lijkt mij..
  • Ralf said:
    Maar als je nu gewoon een paar vinyltjes en een cd'tje wil spelen? Netzoals een boel 'oldskool' dj's?

Er zit nu zo'n irritant melodietje van Huub Hangop in mijn hoofd met de aangepaste tekst

"Ik wil ook zo'n mixer met van die knoppen aan de voorkant."

Bedankt Ralf O%O
  • hahha, gefeliciteerd met je meest irritante blijvende hangende in je hoofd nummer van de dag Jeroen :P

Ikke, Ikke Ikke... Ik wil ook zo'n Mixer met van die Knoppen aan de voorkant !
  • Ralf said:
    Maar als je nu gewoon een paar vinyltjes en een cd'tje wil spelen? Netzoals een boel 'oldskool' dj's?

O%O

Gaat'ie weer hoor....

:+
  • Ontopic again :

According to chatter circulating in Europe, the new Ecler EVO4 mixer will contain, not one, but two Dry/Wet crossfaders. The crossfaders will control the amount of effects on the two individual effects processors allowing for DJs to incorporate scratch techniques into their mixing.

bron Futeremusic.com
  • Wordt je nou niet helemaal gek van die nieuws-teasers? In de autowereld is dat ook zo erg. Dan wordt er echt twintig keer een notie gemaakt van een nieuwe auto.

Ik heb zelf zoiets van ... och, het komt wel een keer en dan weten we ook gelijk alles.
  • Nee; ik wordt er niet gek van; vind het wel leuk om bij te houden; ik doe het wel voortaan specifieker, dus niet meer op alle nieuwe gear afgaan; er is een hoop waar ik ook zoiets van heb: dat komt wel.
  • van een Spaanse site :

The new digital mixer EVO 4, which control MIDI and digital audio will take:
    2 banks independent from 18 effects,
    2 loop samplers independent,
    to 24 bit and 96 kHz.
  • en zoals gezegd: meer nieuwd vandaag :

New EVO 4 by ECLER

ECLER presents the EVO 4 at Musikmesse Frankfurt, a 4 channel digital mixer addressed to professional DJ and club installations. The EVO4 will make its first North American appearance at the REMIX HOTEL in Miami, March 27-29th.

The EVO 4 equips the latest digital audio technology with 24 bit stereo A/D and D/A converters and 96 kHz sampling rate.

The mixer is powered with 25 assignable MIDI controls on channels 1 to 4 and a dedicated MIDI panel with 4 rotary and push encoders.

However, the main strength of the EVO 4 is a double effects processor at 24 bit 96 kHz. Processors EFFECTS 1 and EFFECTS 2 are placed on each side of the mixer for an intuitive and ergonomic use, and both of them feature DRY/WET crossfader and 3 parameter controls. Both processors feature 18 sound effects, including different kind of filters, delays, beat crusher, sweep, flanger, phaser and loop sampler with automatic beat detection, to name a few.

Last but not least, the EVO 4 is equipped with an output limiter protected with password for a safe use of the PA system, as well as extra large ergonomic EQ knobs, loop to external effects units, faders and crossfader shape adjustment and much more.

The EVO 4 will be available next June. More information at www.evobyecler.com. www.eclerusa.com

bron skratchworx.com
  • 25 midi-controls dan in totaal? Of 25 stuks verdeeld over 4 kanalen + 4 rotary/push encoders?
  • Ga er vanuit dat alle pots en faders als midi zijn in te stellen (dan heb je er al 20 van de 25) en dan dus 4 midi knoppen (zoals op de oude Nuo4) erbij. En daarnaast ook nog eens effecten. Dus eigenlijk de oude Nuo4 en Nuo5 gecombineerd en nu op alle kanelen midi ipv kanaal 2 en 3.
  • en daar is die dan :

image
  • Het kan aan mij liggen maar een djm800 ziet er toch een tuk duidelijker uitzou ik zeggen...
  • Dat ligt aan jou .... ;)
  • ik wacht nog ff de hi-res foto's af voor ik een mening geef...

Wil zien wat er allemaaal mogelijk is:D
  • Als de prijs gelijk is aan die djm wist ik het wel :Y
  • Ik vind em er niet onoverzichtelijk uitzien. Links effecten sectie 1, dan vier kanalen, boven de vier kanalen de midi knoppen, rechts effecten sectie twee en daarnaast alle standaard dingen als volume en dergelijke.

En ja, ben ook erg benieuwd naar de prijs en de prestaties.
  • Dat lijkt iets minder overzichtelijk, maar werkt juist wel weer erg prettig als je twee kanalen tegelijk realtime wil veranderen (filters :D)
  • Ziet er verdomd leuk uit :) In elk geval, als de prijs onder de €1000,- ligt. Anders niet. Dan ziet ie er niet uit man :P
  • Lijkt me ook geen onprettige mixer! Ben benieuwd naar andere foto's. :)
  • Tigereye said:
    Ziet er verdomd leuk uit :) In elk geval, als de prijs onder de €1000,- ligt. Anders niet. Dan ziet ie er niet uit man :P

Hahaha, maar ergens heb je wel gelijk;)
  • Ik vind hem wel mooi! Is er ook een rotarykit voor? :)
  • Zucht :+
  • Aaaaahlaamenouman! :+
  • Ja, die zitten bovenop. Je hebt er alleen wel iets van Ableton voor nodig om ze te gebruiken :+
This discussion has been closed.
All Discussions

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion